סכמת גוף
סכמת גוף היא ייצוג האיברים במוח. ייצוג תקין של האיברים מאפשר למוח לשלוח הוראות מדויקות לגוף. כלומר, מאפשר לבצע פעולות מדויקות, מתוכננות ואיכותיות בכל תחום (מוטורי, קוגנטיבי, תקשורתי-חברתי).
איך נוצרת סכמת גוף תקינה?
תינוק מפתח סכמת גוף על ידי מידע שמגיע מהחושים. למשל, תינוק לומד אודות היד שלו על ידי מגע (שלנו בידו או של התינוק בסביבתו) אח"כ הוא רואה את היד ומקבל מידע אודות הצורה והפרטים שמרכיבים את היד, תנועה מקרית של היד מעבירה למוח מסר לגבי טווח התנועה שלה וכך המוח מקבל עוד ועוד נתונים וככל שלמוח יהיו יותר נתונים כך הוא יכול לשלוח מסרים יותר מדויקים לגבי תנועת הידיים (ישפיע על התפתחות המוטוריקה העדינה, למשל). תהליך זה נמשך לאורך כל הילדות ומשתכלל עם הגיל אך איכותו תלויה רבות בהתנסויות אותן חווה הילד. התנסויות סנסוריות מוטוריות רבות ומגוונות יאפשרו התפתחות של סכמת גוף תקינה. בהתחלה התהליך מתבסס על מידע שמגיע מהחושים ובהמשך נוסף מידע קוגנטיבי על ידי הכרת האיברים בשמם, ההבנה שלכל אחד יש איברים משלו, הבנה ברורה לגבי גבולות הגוף והתאמה של הגוף לסביבה בצורה מאורגנת ומתוכננת.
למה זה חשוב?
תכנון תנועה התארגנות: סכמת גוף תקינה מאפשרת לנו לבצע פעולות יומיומיות בצורה מאורגנת ומתוכננת (כל פעולה- להתלבש, לאכול, לסדר תיק). כמבוגרים פעולות אלה הופכות לאוטומטיות אך תינוקות וילדים נדרשים לתכנון תנועה כל הזמן. בכל פעולה הם צריכים לחשוב כמה כוח נדרש, לאיזה מרחק או גובה להתאים את הגוף, אלו איברים משתתפים בפעולה ואיך לתאם בין האיברים. כשילד מתכנן פעולה ומוציא לפועל כפי שתכנן הוא מפתח תחושת מסוגלות ושהוא יכול לסמוך על הגוף שלו. ילד ששופך, נתקל ונופל לעיתים קרובות יעדיף להימנע מפעולות רבות ועולם ההתנסויות שלו הולך ומצטמצם.
ביסוס אוטונומיה עצמאות: כולנו רוצים עבור ילדנו שיהיו עצמאיים ואכן זהו צורך חשוב בהתפתחות הרגשית אך כאשר יש קושי בהתארגנות ילדים חווים תסכול בנסיונם לעשות דברים לבד ומתקשים ליצור אוטונומיה.
חיקוי תנועה: פעוטות לומדים מתוך חיקוי של סביבתם, הם לומדים ומבצעים את מה שהם רואים. היכולת לבצע חיקוי תנועה תלויה בהתפתחות סכמת הגוף. ילדים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים בחיקוי תנועה שמקורו בדרך כלל בסכמת גוף לא תקינה.
פניות ללמידה: ילד שגופו משרת אותו כראוי הוא ילד שפנוי לחקור את העולם. סכמת גוף לא תקינה יוצרת מצב שבו הילד משקיע אנרגיה במיקומו ביחס למרחב, ביחס לילדים אחרים (לעיתים מתבטא בנגיעה בלתי פוסקת באחרים) ולהתארגנות ואינו פנוי למשחק סיפור שיחה, דרכם ילדים לומדים.
סכמת גוף לא תקינה יכולה להתפתח על הרקע של וויסות תחושתי לא תקין, טונוס שריר לא תקין, גמישות מפרקים ולעיתים פשוט על רקע אופי החיים המודרניים הגורמים לצמצום בהתנסויות. ההבנה לגבי מקור הקושי יקל מאד על פתירתו וככלל, מערכת זו ניתנת לשיפור ושכלול בקלות, מתוך פעולות יומיומיות וכמובן מתוך משחק.
עדי לב-רן- "דרך המשחק" מפתחת הסדנה "אמא משחקת איתי" - משחקים של פעם לשיפור המוטוריקה, והתקשורת במשפחה מטפלת מוסמכת ב"שיטת ורדי": ליווי התפתחות לתינוקות (סדנאות ופרטני) טיפול בקשיי למידה, קשיי התארגנות, עיכוב התפתחות, קשיים בתפקוד המוטורי ו-PDD לילדים בני כל הגילים טלפון: 0507315031 מייל: adi.levran@gmail.com אתר: www.gameway.co.il